[5 tips] Sådan skaber du personlig kontakt på en webshop

Som webshopejer har du ikke personlig kontakt med dine kunder. Al kommunikation foregår oftest online. Og kommunikationen er oftest kun en ordrelægning og -håndtering.
Hvis kommunikationen aldrig bliver personlig, er det svært at konkurrere på andet end pris. Her får du 5 tips til at starte en personlig kommunikation, så dine kunder får et forhold til dig og din webshop. Og køber hos dig igen næste gang.

Giv lidt af dig selv

Start en blog og et nyhedsbrev. Via bloggen kan du skabe noget SEO værdi. Via nyhedsbrevet får du en god krog i dine kunder, hvor du kan påvirke dem og få dem til at købe. (Husk på at dine kunder skal påvirkes ca. 7 gange før de køber)

Se f.eks. hvordan Louise skaber en fantastisk relation til sine kunder igennem sine videoer og nyhedsbreve om rengøring og rengøringsmidler.

Tilmeld dig evt. hendes nyhedsbrev for at se hvordan hun giver sine kunder værdi i nyhedsbrevene, og påvirker dem til at købe.

Det der gør at rengøringsprodukter ikke bare er rengøringsprodukter er at Louise fortæller og viser dig hvordan du skal gøre. Med liv og sjæl. Det samme kan du gøre med dine produkter. Svar på spørgsmålet ”Hvordan” i relation til dine produkter.

 

Google YouTube Facebook
150508 Google 150508 YouTube 150508 Facebook

 

 

Gør pakken personlig

De fleste pakker er upersonlige: Brun papkasse og en masse tape til at holde pakken sammen med.

Du kan gøre pakken personlig ved at vedlægge en lille personlig hilsen skrevet på postkort. Det kan ’bare’ være en ”tak for dit køb det sætter vi pris på <3 ”. Det overraskende for kunden er at du har taget dig tid til at skrive en besked i hånden. Du kan også gøre beskeden mere personlig ved f.eks. at henvise til indholdet i pakken a la:

  1. ”Jeg bruger karryen du har købt, i min ’kylling i karrysovs med vindruer’-opskrift. Den kan du læse om på vores blog”
  2. ”På vores blog kan du læse hvordan du fjerner pletter fra karry (og andre krydderier).”
  3. ”Jeg elsker den kaffe. Prøv den med Bastogne kiks til og en god bog. Dét er nydelse”

Den personlige hilsen kan altså sagtens være en lille anvisning til hvordan kunden får endnu mere ud af dine produkter.

 

Gi’ en gave

De fleste webshops modtager vareprøver fra producenterne. Send disse videre til kunderne som små gaver. Har du ikke vareprøver kan du selv investere i små gaver, eller lave dine egne vareprøver.

Brug evt. gaver som du ikke nødvendigvis sælger, men som viser at du har sat dig ind i kundens verden:

  • En der køber tuscher vil måske sætte pris på en lille pakke vingummi som børnene kan spise imens de leger med tuscherne.
  • En der køber vin (eller tuscher) kunne måske få en lille tube pletfjerner med.
  • En dyrewebshop kunne give en klæderulle der fjerner dyrehår.
  • Tøj kunne sendes sammen med en lille cypres kugle mod møl til klædeskabet.
  • Sko med en fin beskrivelse af hvordan man plejer og opbevarer de nye sko. Eller en lille fugtopsuger.

Gaverne viser at du leverer en oplevelse og ikke bare et produkt. Produkterne indgår i en hverdag, og er ikke bare et enkeltstående salg. Og den hverdag forstår du, og hjælper dem med at få mest ud af.

 

Skal din vare mærkes eller prøves på?

Zappos har vendt hele returneringsproblematikken på hovedet. I stedet for at returneringen er en uønsket oplevelse (for begge parter) er det en service. Zappos opfordrer deres kunder til f.eks. at købe sko i flere størrelser og derefter returnere dem der ikke passede.

For mange kan det at købe en vare online være et problem da man ikke kan se, føle eller prøve produktet live. Denne problematik elimineres ved at gøre returnering til en gængs del af forretningen. Det giver dig også mulighed for at have flere interaktioner med kunden som derved bliver mere fortrolig med dig.

 

Føler dine loyale kunder sig værdsat?

Dine loyale kunder er oplagte til at bruge som ambassadører for din webshop. Hvordan får du dem til at fortælle deres venner og bekendte at de også skal handle hos dig? Giv dem noget at fortælle om:

  • Giv dem en hurtigere levering.
  • Giv dem en (større) gratis gave
  • Hold arrangementer / VIP aftener

Husk at informér dem om at det her får de fordi de er gode kunder. Så de ved at de får en særbehandling de kan fortælle videre. Måske endda blære sig med?

Alle vil gerne høre at de er blandt de særligt udvalgte, også dine kunder.

 

Den personlige webshop

En webshop du kun konkurrerer på pris vil som regel tabe. De fleste varer kan alligevel købes billigere i udlandet. Måden at skabe loyale kunder på ligger derfor i at skabe

Måske tænker du: ”Blog, nyhedsbrev og VIP aften?! Jeg vil bare sælge mine produkter i min webshop”. Husk på at de fleste varer kan købes billigere i udlandet. At de fleste kunder, indledningsvis, er meget prisbevidste. Og at der på langt de fleste produkter er masser af webshops at vælge imellem for kunderne. Ved at gi’ lidt af dig selv, kan du skabe en oplevelse som kunden kan huske (med et smil), og få dem til at komme igen. Og igen…