6 tips til et check-ud forløb der skaber salg

Når dine kunder er ’gået til kassen’, har du så strømlinet processen så det hjælper kunden og salget? Eller har du lavet en proces hvor dine ønsker opfyldes?

Læs disse 6 tips om din check-ud side og se om du falder i kundekategorien eller mig-mig-mig-kategorien.

1. Gem indkøbskurven

Kender du det at du sætter dig foran computeren fordi du skal læse en mail f.eks.? Telefonen ringer, eller måske begynder du på mailen og efter at have læst en linje eller to kommer du til at tænke på Facebook. Som du selvfølgelig skal tjekke.

Sådan er hverdagen for langt de fleste. Fyldt med afbrydelser og uro. Også dem der bestemmer sig for at handle på din webshop.

Gør det nemt for dine kunder og gem deres indkøbskurv i en uge f.eks. På den måde kan de have uro i deres hverdag, men du sørger i det mindste for at gøre det nemt at handle hos dig.

 

2. Skær ind til benet

Har du virkelig brug for at kende køn, alder og familiestatus inden du kan sende varen? Som webshop ejer kan du nemt komme til at se på købet fra din vinkel: ”Det ville være rigtig rart hvis jeg vidste om mine kunder var mænd i 50’erne eller kvinder i 30’erne, så kunne jeg markedsføre mig bedre over for dem”.

Problemet er, at kunden er ligeglad med dine behov. De tænker på deres behov, og det køb de er i gang med. Og for hvert felt du sætter på, jo større er chancen for at de falder fra.

Navn og adresse.

Hvor meget mere behøver du?

Endnu bedre: Lad dem udfylde deres tlf. nr. som udfylder deres navn og adresse automatisk. Det er ét felt i stedet for 5 felter.

Når du står tilbage med de essentielle felter så kig på siden som helhed: Bannere, login, menupunkter osv. Er de nødvendige?

Kunne du nøjes med leveringsbetingelser, en ”HANDL VIDERE”-knap, returret, fri fragt ved xx kr.?

Igen; skær helt ind til benet, så kunden kan få fred og ro til at foretage sit køb.

 

3. Hvor er jeg?

Har du prøvet at skulle udfylde et spørgeskema du ikke ved hvor langt er? Eller hvor langt du er nået? Du gider dem heller ikke vel?

Det samme gælder for dine kunder. De vil vide hvor mange trin der er, før de (endelig) er færdige med det trivielle. De vil købe, ikke indtaste navn og adresse. Du bør derfor have en oversigt der viser hvor kunden er i købsprocessen.

150424 webshop købsproces breadcrumb

 

4. Nem navigering

Ofte er din kundes købsproces afbrudt af behov for at shoppe mere, slette nogle produkter eller noget helt tredje. Du bør derfor give dine kunder mulighed for, nemt, at bevæge sig frem og tilbage i købsprocessen. Indsæt både i toppen og i bunden af den enkelte side en ’FREM’ og ’TILBAGE’-knap.

-Og sørg for at indtastet data gemmes selvom kunden bevæger sig frem og tilbage!

Forestil dig en kunde der havde udfyldt alle adressefelter og kom i tanke om at han skulle have en karburator mere. Går tilbage og handler videre og finder ud af at han skal taste alle felter ind igen. Hvis han har et alternativ, kan du godt regne med at han bruger den. Og uanset, han er i hvert fald ikke en glad kunde.

 

5. Tryghed får dankortet frem

At handle på nettet er for mange stadig behæftet med en hvis skepsis. Sørg for at fremstå pålidelig ved at bruge anerkendte mærker og billeder som:tryghedsikoner på en webshop

  • Betalingskort du bruger som f.eks. Dankort
  • E-mærket
  • Smiley ordningen – hvis du handler med fødevarer
  • Trustpilot – hvis du er en del af det

Sørg for at dine billeder har en god opløsning. Et uskarpt billede er næsten værre end intet billede.

 

6. Mål dine brugeres adfærd

Dét brugerne gør på dit site, den adfærd de udviser, kan måles i Google Analytics.

Du kan f.eks. måle hvor folk falder fra i købsprocessen. Falder mange fra ved ’brugeroplysninger’ har du nok for mange felter der skal udfyldes.

Du kan også måle hvor mange der trykker på ’FREM’ og ’TILBAGE’ knapperne. Det kunne være et udtryk for en hvis usikkerhed omkring købet.

Du kan også måle hvor mange der klikker på dine ’andre har købt’ og om de tilføjer dem til kurven.

Jo mere du måler, jo mere ved du om hvad dine brugere foretager sig på din webshop. Herefter kan du teste om du får mere af den gode adfærd (køb) ved at ændre på elementerne i din købsproces.

Ligesom købet er en proces for din kunde, bør optimeringen af din webshop også være en vedvarende proces.