Sådan skriver du en produktside der sælger

Det handler om at sætte sig i kundens sted, så din tekst sælger dit produkt. Men hvor er kundens ’sted’??

Her får du 6 tips til at finde kundens ’sted’ og skrive en tekst der sælger. Så kunden køber. Med det samme. Fordi du har fundet ’stedet’. Og forstår kundens behov, problemer og følelser.

Reptilhjernen vs. neocortex – Eller, hvorfor du skal tale til følelserne.

Helt tilbage før mennesket var menneske, ja det virker måske lidt langt tilbage i tiden, når dette indlæg nu handler om hvordan du skriver en produkttekst. Men bare rolig, det giver mening lige om lidt, og er ikke lige så kedeligt som historietimerne.150410 neocortex

Men altså, før mennesket blev menneske havde vi reptilhjernen. Den reagerer på billeder og følelser. Dette sker så hurtigt at vi ofte ikke er klar over hvad der er sket og vi kalder det ofte for vores intuition.

Senere hen kom neocortex. Neo betyder ny og cortex = skal, altså den nye (hjerne)skal.

Den nye hjerneskal er vores tænkende hjerne. Vores analyserende, rationelle, matematiske og sproglige hjerne. Det er her vi evaluerer vores følelser og vælger om vi vil agere på vores følelser.

Undersøgelser viser faktisk at inden vi er blevet bevidste (neocortex) om at vi foretage et køb, så er beslutningen allerede taget ubevidst (reptilhjernen).

I dine tekster bør du derfor sikre dig at du får aktiveret dine kunders følelser og at de derefter fodres med nogle rationelle argumenter der understøtter reptilhjernens intuitive behov.

I næste afsnit viser jeg dig hvordan du gør det.

 

Følelser og rationelle argumenter

Her er to eksempler på en produkttekst for grøn te:

produkttekst eks

Derudover giver nr. 2 et udsagn der er med til at skabe usikkerhed omkring købet: ”God i blandinger”. Betyder det at kunden skal købe en anden te? Og hvilken skal dét være?

Alle disse tanke processer sker selvfølgelig ikke bevidst, og nogle lyder måske lige flowerpower nok for dig, men du er måske heller ikke i Teahouses kundesegment.

Uanset så ’vinder’ Teahouse når det kommer til at skrive en produkttekst der går ind og giver kunden en følelsesmæssig oplevelse af produktet og at understøtte denne oplevelse vha. nogle rationelle argumenter.

I næste afsnit kigger vi på hvordan du kan finde ud af om dine kunder reagerer positivt eller negativt på f.eks. argumentet omkring økologi.

 

Hvem er din kunde?

I ovenstående afsnit var økologi og det at passe på jorden rationelle argumenter i produktteksten. Men hvilke argumenter dur hos dine kunder? Hvordan finder du ud af hvilket syn på verden de har? Hvilke problemer de har, hvilke problemer de ser i verdenen og hvad der trigger dem følelsesmæssigt?

Det kan du finde ud af på flere måder alt afhængig af din tid og dit budget. Her får du 4 tips til hvordan du kan lære dine kunders ’sted’ lidt bedre at kende:

  1. Test to produktsider op imod hinanden. Lav to forskellige tekster og se hvilken tekst der virker bedst.
  2. Lav spørgeskemaundersøgelser hvor du spørger ind til deres problemer, udfordringer og hvad der trigger Drop pris vs. kvalitet. Spørg i stedet om deres største frygt, eller hvad de ville ønske hvis de kun havde tre ønsker. Spørg dem hvad der ville overtale dem til at købe dit produkt. Hvorfor de ville vælge at gå til konkurrenten. Du skal turde at spørge, især om det der gør ondt.
  3. Analysér din data i Google Analytics og se om du kan udlede noget ud fra brugeradfærden på sitet.
  4. Analysér din kundedatabase.

Er du helt på bar bund, så lad som om du kender din ideal kunde, og hvad der trigger ham eller hende. Og lav analyserne senere for at se om du er på rette spor.

 

Din produktteksts tone

Hvordan du skriver, kan i værste fald skræmme folk væk og stemple dig som amatør.

Afhængig af hvem dine kunder er bør du også tilpasse dit sprogs tone. Nedenfor har jeg listet nogle faldgruber du skal være opmærksom på når du skriver din tekst:

  • Bandeord – ”F#ck en god nat creme”. Måske noget man kan finde på at sige, men at læse det kan være direkte frastødende for nogle.
  • Udråbstegn og spørgsmålstegn – Hvor mange behøver du???????????? Ti spørgsmålstegn er bare ikke særlig professionelt, selv når du er meget i tvivl.
  • AT RÅBE MED STOR SKRIFT – Hvem råber af sine kunder?
  • Brugen af smileys og andre følelsesikoner – Passer nok bedst i Sms’er og til unge mennesker på 12.Node
  • Slang – Kan farve sproget, men hvis man ikke ved hvad det betyder, forplumrer det bare.
  • Forkortelser – F.eks. er alle ikke bekendt med SEM, men alle er bekendt med f.eks.
  • Fagudtryk – Som SME ved jeg rigtig meget om IT. ”IT” ved alle hvad er, men ved dine kunder hvad en SME er?
  • Fremmedord – Apopleksi eller hjerneblodprop. Det kan være besnærende at strø om sig med fine ord, men hvis kunden ikke forstår ordene, skubber du dem fra dig.
  • Engelske udtryk – Ofte findes der et dansk udtryk. Brug dem.

 

Ret stavefejl og kommatering

Ret stavefejl. Sæt punktummer og kommaer. Hvis du ikke engang gider at skrive en ordentlig tekst om dine produkter, hvorfor skulle kunden så tro at du bekymrer dig om ham og dine produkter? Din hjemmeside, er kundens eneste indtryk af hvordan du tænker om dine produkter og dine kunder. Derfor er det så vigtigt at du er grundig i din tekstretning.

 

Mennesker køber af menneskerPeter fra leasy

Selv hvis du sælger til forretninger er det stadig et menneske der trykker på købsknappen. Og mennesker reagerer ens. Uanset om de sidder på arbejde eller ej. Derfor bør du overveje hvordan du gør dine produkter og din hjemmeside menneskelig.

L’easy har f.eks. Peter. IKEA har Anna. Hvem har du? Overvej om du skal have en profilside der fortæller lidt om hvorfor du har startet webshoppen. Og inkluder et billede af dig/medarbejderstaben. Ansigter skaber et forhold.

Du kan også skrive nogle anmeldelser af dine produkter, hvor det er tydeligt at det er dig der anmelder og hvor du fremhæver de forskellige fordele. Én græsslåmaskine er god til kanter, en anden er god til ham der slå græsset tidligt om morgenen fordi den er lydløs osv.

Hvornår har du sidst brugt en af de produkter du sælger? Hvorfor har du taget et nyt produkt ind i sortimentet?

Giv lidt af dig selv, det giver kunden et indtryk af at der sidder et rigtigt menneske i den anden ende. Én de kan spørge til råds hvis der sker noget under købet eller med varen.